7. Skisser, konsepter og løsninger


Et sterkt innovasjonsdistrikt kan ikke bygges fra grunnen. Det må bygges på skuldrene av sterke og ledende fagmiljøer som allerede preger distriktet. Oslo Science City bygger også på en rekke prosjekter i området som allerede har kommet langt i utviklingen.

Seks prinsipper for et unikt og velfungerende innovasjonsdistrikt

 

MØTEPLASSER SOM SAMLER OG BINDER SAMMEN

KRITISK MASSE OG FLERFUNKSJONALITET

BÆREKRAFTIG BYUTVIKLING PÅ NATURENS PREMISSER

 

ET ÅPENT OG DEMOKRATISK BYOMRÅDE MED NYSKAPENDE KVALITETER

ET INKLUDERENDE INNOVASJONSDISTRIKT

MOBILITETSLØSNINGER FOR ØKT TILGJENGELIGHET

PRINSIPP 6

Mobilitetsløsninger


  • Mobilitetsløsninger skal binde sammen innovasjonsdistriktets ulike nabolag og koble Oslo Science City tett på resten av byen og regionen.

  • Bystrukturen skal legge til rette for langsiktig transportplanlegging og framtidens bærekraftige mobilitet.

  • Grønne mobilitetsløsninger skal styrkes og videreutvikles og gi rom for nye miljøvennlige transport- og mobilitetsløsninger.

Oslo Science City har en tydelig ambisjon om å bli et bilfritt distrikt. Med dette mener vi å designe gater for mennesker som en visjon hvor vi skifter fra et gatenett basert på biltrafikk til myk mobilitet.

Et nytt transportsystem skal redusere behovet for å eie en bil ved å tilby trygge, praktiske nettverk og rimelige alternativer for hver tur, og oppmuntre til nye mobilitets former og å benytte sykkel, e-sykkel, e-kjøretøyer, autonome busser og delt mobilitet.

I Oslo Science City starter vi å utbygge denne strategien allerede i fase 1, ved å transformere et indre område mot framtidsvisjonen om myk mobilitet, og lage et finmasket nettverk som prioriterer myke trafikanter. I Oslo Science City vokser dette nettverket over tid og vil til slutt bli fullt skalert til også å inkludere logistikkhuber for levering, avfall, lagring og delte tjenester.

ALTERNATIV TRANSPORT OG EFFEKTIV LOGISTIKK

Ved å styrke mobilitetshuber og lage delte logistiske knutepunkter for området

REDUSERE BILTRAFIKK OG PARKERING

Ved å forbedre offentlig transport og omdanne parkeringsområder til ny bruk

FORBEDRE OFFENTLIG OG ELEKTRISK TRANSPORT

Oppmuntre til nye mobilitetsformer, sykkeldeling, e-sykkel og andre alternativer med lavere hastighet

DESIGNE GATER TIL MENNESKER

Ved å prioritere fotgjenger og myk mobilitet

 

Walk and Talk City


Gjennom å dyrke koblingene mellom nabolagene økes bruk av og kjennskap til hverandre. I Oslo Science City er en hovedtanke å styrke koblingene mellom nabolagene, slik at de fungerer sammen og hver for seg. Ved å opprette gåruter og turnettverk som forbinder ulike deler av innovasjonsdistriktet kan vi danne grunnlag for “Walk and Talk” møter som skaper rom for nytenking og innovasjon.

Ruter til regn og vind

Ruter til vinter og snø

 

5 - 15 min

0,5 - 1,5km

Man kan se på den urbane strukturen fra et 30 minutters gange perspektiv og forbedre mulige stier og gangveier

Ulike ruter med ulik lengde tilpasset møtebehov. Tilgjengelig tid finnes gjennom Oslo Science City´s app

Rutene er forbundet i sløyfer så man kan tilpasse underveis

 

Utslippsfri og effektiv mobilitet


Visjonen for mobilitet i Oslo Science City er et utslippsfritt transportsystem som setter menneskene i sentrum. Det skal bli enkelt å bevege seg til og fra og rundt i Oslo Science City uten bruk av egen bil.

Mer enn 30 prosent av aralene i dagens byer er dedikert til infrastruktur. Veier og parkering reduserer offentlige rom, og har en negativ innvirkning på samfunn og natur. En framtid hvor bilen tar mindre plass, vil frigjøre betydelige areal til byutvikling og byliv.

For å lykkes trenger man å styrke mobilitetsnavene som dannes av T-banestasjonene Blindern og Forskningsparken. Det foreslås å endre navnet fra Forskningsparken stasjon til Oslo Science CIty stasjon for å styrke og synliggjøre områdets identitet. Dette vil være de viktigste innfallsportene inn til Oslo Science City. Det skal etableres raske sømløse forbindelser mellom disse og resten av Oslo Science City. Det skal også lages en koordinert bylogistikk-hub som tar i bruk ny klimavennlig teknologi for intern varedistribusjon, og som utfordrer etablerte systemer. Økosystemet som etableres i Oslo Science City kan vise veien mot en bærekraftig og oppkoblet fremtid.

TRADISJONELLE GATER

Mer enn 30 prosent av arealene i moderne byer er i dag dedikert til infrastruktur. Veier og parkering reduserer offentlige rom og kan ha en negativ innvirkning på lokalsamfunn og natur

BILFRITT OMRÅDE

I en fremtid hvor Oslo Science City blir et bilfritt nabolag kan vi frigjøre betydelige mengder plass og tilby høyere og bedre offentlig bruk

 

NEDSKALERING AV BILTRAFIKK

Frigjør plass for naturen og forbedrer luftkvaliteten

FELLESOMRÅDER SKAPER TRYGGERE MILJØER

For beboerne og sikker tilgang for persontransport

BEDRE TILKOBLING TIL OFFENTLIG TRANSPORT

Gjør det mulig å opprette bilfrie soner i området og prioritere myk mobilitet

 

Trinnvis innføring


Vi starter med å gjøre det indre området av Oslo Science City bilfritt og fossilfritt. Her omprioriteres parkeringsarealer til andre formål som skaper mer byliv og verdi. I dette området tillates imidlertid utrykningskjøretøy, HC og autonome busser/taxier. Det kommer så en gradvis utvidelse av det fossilfrie og bilfrie området og transformerer parkeringsarealer til utviklingstomter eller til parkering for delt elektrisk mobilitet. Parkeringsanlegg legges primært i utkanten av området slik at de som fortsatt trenger bil, kan få tilgang til det.

Det innføres en eller flere bylogistikk-huber som kan betjene området med varer på en klimavennlig måte. Her vil vareleveranser fra ulike leverandører bli samlastet og sendt videre for intern distribusjon med elvaresykler, elvarebiler og autonome kjøretøy/roboter til virksomhetene i Oslo Science City. Det tilrettelegges også for at pakkeleveranser kan foregå ved hjelp av droner. Ved å plassere landingsplasser for droner på takflater på høye bygg, reduseres støyen for dem som går og oppholder seg på gateplan, samtidig som det gir en effektiv transport av tidskritiske varer, som for eksempel blodprøver mellom sykehus.

 

BILFRI LOOP

Allerede i 2025 er visjonen å etablere et bilfritt sentrumsområde gjennom enkle tiltak

TRANSPORTSYSTEMER

Fokus på å forbinde Sentralområdet i fase 1 gjennom et sterkt nettverk av forskjellige mobilitetstyper. Loopen kan brukes som testarena for nye mobilitetsløsninger

PARKERINGSPOTENSIAL

Eksisterende parkeringsarealer flyttes til kjellerarealer under de nye byggene og frigir plass på bakkeplan til ny bebyggelse. Eksisterende

 

Gatene i Oslo Science City


Ved å definere et sett med gater med vekt på fremtidens mobilitetsløsninger, transformeres Oslo Science City til det mest effektive, trygge og bærekraftige området i Norge. Gater vil bli transformert fra å tilrettelegge for biltrafikk til nye måter å bevege seg på som krever mindre plass.

 

Langsom biltraffikk

Parkering

Høyere hastiget

Logistikk

Utrykningskjøretøy

Autonome busser

Turvei og ekspress

Myk mobilitet - blekkspruten

 

Transformasjon over tid


Ved å starte transformasjonen i indre deler av Oslo Science City, etableres et funksjonelt mobilitetssystem fra dag én som også kan fungere som pilotprosjekt før nye områder transformeres i Oslo Science City og med overføringsverdier for mange andre bymessige områder. Gater transformeres over tid til gater som er formet ut fra den myke trafikant og gåendes perspektiv , og til en fremtid der biltrafikken blir mindre og tar opp mindre plass.

I dag

Scenarie 2025-2045

 
 

Strategi for Ring 3


Gjennom en gradvis transformasjon legges Ring 3 under bakken og områdene nord og sør for hovedveien kobles med urbane strukturer og grønne korridorer. I trinn 1 etableres en serie med mindre grønne broer som forbinder de to sidene, samtidig som ringveien senkes et par meter og Gaustadalléen løftes for å tillate myk mobilitet og trikk å krysse over. Dette styrker Gaustadalléen som en urban gate og trekker øvre Gaustad nærmere nedre Gaustad og resten av Oslo Science City.

Innen 2045 legges en større del av Ring 3 under bakken for å frigjøre arealer til ny byutvikling, fjerne fysiske barrierer og styrke de grønne korridorene gjennom området.

Ved å senke traseen på Ring 3 slik at fotgjengere, myk emobilitetsformer og trikk kan krysse over atskilt fra biltrafikken, økes sammenhengen i området både i bygningsmasse, traffikkløsninger, og grønne strøk. Dette forutsetter at vi får redusert av- og på-rampen til Ring 3 til en enkel kompakt rundkjøring.

FORSLAG TIL TRINNVIS TRANSFORMASJON AV RING 3

Transformasjonen skjer gradvis ved i første omgang å utbygge flere brede overganger over Ring 3. Innen 2045 legges en større del av Ring 3 under bakken for å frigjøre arealer til ny byutvikling, fjerne fysiske barrierer og styrke de grønne korridorene gjennom området.

TRINN 1

TRINN 2

TRINN 3